25 år med Redesign av klær

Jeg har alltid elsket gamle ting helt siden jeg var liten. Jeg husker alltid at Besta hadde så mange flotte gamle ting. Hun samlet også på gamle klær. Jeg var også veldig nyskjerrig på disse gamle klærne, og måte titt og ofte innom klesskapet til besta for å se om det var noe spennende og gammelt jeg kunne finne. Besta var skredder, og jeg maste alltid om å få sy på symaskinen hennes. Jeg gikk i Bestas fotspor fullt og helt, og utdannet meg til skredder jeg også. Besta kastet aldri noe, til min store lykke, for når hennes tid var omme, fikk jeg arvet alt skrotet hennes som ingen ville ha. Men med det rette øyet, kan skrot bli til gull.
Og når jeg ble 16 år, begynte jeg på Søm og tekstil linja, og lærte meg å sy. Videre 2. året på kjole og drakt. her skulle vi sy til kunder. Allerede da syns jeg det var litt kjedelig å sy vanlige klær, og jeg husker jeg maste på læreren om jeg kunne få sy om noen gamle klær om til noe nytt til kunder. Så noen ganger lyktes jeg med det og klipte opp gamle klær og sydde det om til noe helt annet. tiden gikk, interessen fortsatte og idene utviklet seg. Plutselig hadde jeg en hel kolleksjon av gamle klær jeg hadde sydd om. Nå har jeg jobbet med redesign i 25 år, og det har vært en fantastisk reise. Det utviklet seg videre til farging og filting av klær, så en periode laget jeg både redesign klær og filtede og fargede klær for salg samtidig, og noe var en kombinasjon av nytt og gammelt. Jeg hadde atelier i Kopervik Kulturhus i 10 år, fra 2008 - 2018, men nå i vår 2018 bestemte jeg meg for å avslutte kunstklærne, og kun fortsette meg keramikken og Betongskultpturene og maleriene. Litt vemodig, men jeg innså vel at det ble for vanskelig økonomisk å fortsette med kunstlær. Utrolig tidkrevende prosess å lage klær som er helt unike, i tillegg skal hvert plagg tilpasses til hver kunde. Bare det i seg selv er en tidkrevende prosess. Men for at jeg ikke skulle miste alt søm ut av mine hender, startet jeg en syklubb med noen kjekke damer. Så nå gleder jeg meg til hver syklubbkveld, hvor jeg kan kose meg å sy masse flotte kreasjoner til meg selv. Endelig. Det har ikke vært mye tid til det. Så nå syr jeg redesign klær til meg selv. Det meste på frihånd, med kunstnerisk frihet, hvor jeg ikke bruker mønster, bare klipper opp gamle klær og modellerer direkte på en byste. Det er da man virkelig er kreativ og klarer å improvisere et kunstplagg. Så heldigvis så fortsetter denne magiske redesignverden. Fantastisk å kunne bruke gamle klær om igjen, og i tillegg spare miljøet. Heldigvis er trenden i ferd meg å snu seg.  Folk er flinkere å levere klærne til gjenbruken, til glede for andre.


























Kommentarer

Populære innlegg